Vil du drive for deg selv innenfor et etablert konsept?
Den mest åpenbare fordelen ved å drive i en franchisekjede er at noen andre har bygget opp, testet ut og dokumentert konseptet før deg. Du skal i teorien komme til «dekket bord», men i praksis er det jo ikke alltid slik.
Franchise er en svært vanlig driftsmodell og er mye brukt innen varehandel, restaurant, tjenesteytende virksomheter og Business 2 Business. Det finnes flere hundre kjeder og konsepter som baserer sin drift på franchise eller andre lokalt eide virksomheter. Visste du at for eksempel Post i butikk kan sies å være et franchisekonsept?
I rekrutteringsselskapet Cappa er vi spesialister på å rekruttere til kjeder, og det har vi holdt på med i over 20 år. Både til franchise og liknende, men også faste stillinger. Vi hjelper godt etablerte kjeder med å rekruttere enkeltstående franchisetakere, men også utenlandske kjeder med å finne partnere og masterfranchisetakere for Norge eller hele Skandinavia. Klikk under for å se noen av de konkrete konseptene vi jobber med nå:
Ledige franchisemuligheter fra CappaKort om franchise: Som franchisetaker får man mulighet til å eie og drive sitt eget firma, ofte innen et etablert kjedekonsept. Franchise er snarveien til å etablere egen virksomhet. Man blir sin egen sjef, med mulighet for lønnsomhet og overskudd. Overskudd kan gi mulighet for å ta ut utbytte (fra aksjeselskap) i tillegg til lønn. Driver man eget firma vil det imidlertid også alltid være en risiko for underskudd og tap.
Et franchisesamarbeid blir som regel regulert gjennom en tidsbestemt juridisk avtale. Franchisegiveren eier konseptet, og skal stå for utvikling, dokumentasjon og tilrettelegging. Franchisetakeren får rett til å drive franchise på et bestemt sted eller i et bestemt område.
I Norge og Skandinavia baserer svært mange kjeder sin virksomhet på franchise/lokalt eierskap. God økonomi og kjøpekraft sammenliknet med de fleste andre land, sørger for at også mange internasjonale kjeder etablerer seg her. Mange drømmer om å starte sin egen virksomhet. Å bygge opp en bedrift helt fra grunnen av innebærer som regel høy risiko og store investeringer. Det kan også være vanskelig å finne egnede lokaler på egen hånd. De fleste kjøpesentra er opptatt av å få rett kjedekonsept inn, og er ikke alltid så åpne for nye og ukjente butikker og konsepter. Denne trenden har imidlertid endret seg litt de senere årene, i takt med at mange kjøpesentre også ønsker å tilby noe unikt og annerledes.
Fra kjedens side er det flere grunner til å ha en driftsform med lokalt eierskap, f.eks.:
- Fordele risiko og investeringer.
- Normalt sett mindre behov for oppfølging enn en virksomhet eid sentralt av kjeden.
- Nødvendig lokalkunnskap for å betjene et lokalt marked.
- Større personlig engasjement og innsats.
- Sterkere fokus på inntektsbringende aktiviteter, kostnadseffektivisering og overskudd.
- I et langstrakt land som Norge er oppfølging også kostbart, det er nok en av grunnene til at franchise og tilsvarende driftsformer er så populært.
Flere analyser viser at franchiseenheter er mer lønnsomme enn tilvarende som er sentralt eide («egeneide»). Les franchiserapportene fra Virke og Franchisearkitekt.